Układy rozruchowe silników elektrycznych dzielą się na układy stycznikowe oraz z wykorzystaniem softstartów i falowników czyli specjalizowanych urządzeń elektroenergetycznych. W sieci energetycznej w Polsce prąd elektryczny ma częstotliwość 50 Hz co odpowiada prędkości synchronicznej 3000 obrotów na minutę, a obroty znamionowe silnika asynchronicznego 2800 - 2900 obr/min. Najpopularniejsze są silniki o dwóch parach biegunów, których obroty synchroniczne wynoszą 1500 obr/min, zaś znamionowe 1410-1480 obr/min.
Rozruch bezpośredni
Rozruch bezpośredni jest powszechną i szybką metodą rozruchową. Metoda ta jest prosta i niezawodna, ale powoduje przepływ dużych prądów w przewodach zasilających. Często zdarza się, że prądy rozruchowe są 5-8 razy większe niż prądy pobierane przy pełnym obciążeniu. Kolejną wadą tej metody jest występowanie spadków napięć na przewodach zasilających, a więc odbiornik podczas rozruchu może być zasilany zbyt małym napięciem. W przypadku rozruchu "na twardo" prąd rozruchowy może być na tyle duży i płynąć na tyle długo, że spowoduje przegrzanie zarówno systemu zasilania jak i samego silnika. Ten fakt stanowi ograniczenie wielkości silników, jakie mogą być dołączane bezpośrednio do sieci energetycznej. Rozruch bezpośredni ma niską sprawność, powoduje duże naprężenia mechaniczne i nie umożliwia regulacji.Rozruch gwiazda - trójkąt
Ta często używana metoda rozruchowa polega na tym, że podczas rozruchu uzwojenia stojanu silnika są zasilane w konfiguracji gwiazdowej (Y), a po uzyskaniu przez wirnik pełnej prędkości obrotowej przełączane na zasilanie typu trójkąt (D). Zaletą tej metody jest fakt, że w przewodach zasilających prąd rozruchowy osiąga wartość zaledwie 1/3 wartości prądu przy rozruchu bezpośrednim, co nazywa się startem "miękkim". Wadami tej metody rozruchu są zmniejszony startowy moment obrotowy (1/3), długi czas rozruchu i stany nieustalone generowane przez przełączanie konfiguracji połączeń z Y na D.Softstart
Regulator napięcia, który umożliwia tzw. start miękki. Jego wadą jest generowanie wyższych harmonicznych i ograniczona wartość prądu startowego.Falownik
Ta metoda umożliwia sterownie parametrami silnika a falowniki dostępne są w różnych wersjach i dla różnych mocy.opis | rozruch bezpośredni | rozruch gwiazda-trójkąt | softstart | falownik |
schemat | ||||
wykres napięcia | ||||
obciążenie zasilania w chwili startu |
duże | średnie | małe...średnie | małe |
wykres prądu | ||||
prąd rozruchowy | 4...8 x Ie (w zależności od silnika) |
1,3...3 x Ie (1/3 w porównaniu do rozruchu bezpośredniego) |
2...6 x Ie (redukcja napięcia) |
≤1 (...2) (programowane) |
charakterystyka momentu |
Ocena: 4.28/5 opinii: 94