Mimo dużej sprawności, falowniki generują straty energii która zamieniana jest na ciepło wydzielane. Mimo że falowniki posiadają własne wentylatory służące do schładzania wewnętrznego radiatora to potrzebna jest wymiana powietrza w środowisku szafy napędowej. Starty energii zamienione w ciepło mogą wynosić nawet do kilkudziesięciu kilowatów.
Z doświadczenia wiemy że znaczna ilość napraw serwisowych związana jest z temperaturą pracy urządzenia/chłodzeniem a wiele uszkodzeń komponentów falownika jest spowodowanych przegrzaniem.
Nawet jeśli nie jest zapewniony wymagany przepływ powietrza falownik może pracować normalnie jednak może to powodować awaryjne wyłączenia i doprowadzić może do uszkodzeń falownika. Najczęściej obciążenie falownika jest znacznie poniżej znamionowej, a temperatura otoczenia jest niższa niż 40°C. Jednakże czas pracy niektórych komponentów (np. płytek elektroniki, wentylatorów lub kondensatorów) obniża się !
Należy pamiętać, że straty cieplne falownika podawane w katalogach i podręcznikach dotyczą pełnego obciążenia.
Przy niepełnym obciążeniu straty cieplne spadają w podobnej proporcji.
Obniżanie temperatury szafy napędowej
W zależności od typu i ilości zamontowanych falowników, zgodnie z ich dokumentacją oraz ilością zamontowanych urządzeń dodatkowych, zastosować należy odpowiednią ilość wentylatorów i kratek wlotowych. Wymiana powietrza powinna odbywać się w sposób ciągły w zależności od temperatury we wnętrzu szafy, najprościej jest to do zrealizowania za pomocą specjalnego termostatu. Oczywiście w dużych i rozległych systemach szaf napędowych stosuje się dobezpieczanie za pomocą regulatorów elektronicznych i systemów wymuszonego chłodzenia z agregatami obniżającymi temperaturę (klimatyzatory do szaf).- sprawdź w dokumentacji, zapotrzebowanie ilości m3 wymienianego powietrza w ciągu godziny - zastosuj odpowiednie wentylatory, spełniające warunek powyżej
- zastosuj odpowiednie wloty (kratki) służące do czerpania wymienianego powietrza
- sprawdź czy czerpnia nie pobiera powietrza z wylotu wentylatora szafy napędowej
- upewnij się, że kratki wlotowe i wylotowe powietrza są wystarczających rozmiarów i zostały właściwie rozmieszczone
- sprawdzaj cyklicznie (w zależności od zanieczyszczenia środowiska montażu) czystość mat filtrujących.
Otwory wlotowe i wylotowe
Upewnij się, że otwory wlotowe i wylotowe są wystarczających rozmiarów, jeżeli otwór wlotowy powietrza do szafy jest mniejszy niż otwór wlotowy powietrza do falownika to ilość dostarczonego do falownika może być zbyt mała. Podobnie jest w przypadku otworów wylotowych powietrza, im prostsza jest droga przepływu powietrza tym mniejszy otwór wentylacyjny jest potrzebny.Pamiętaj
że również dodatkowe wyposażenie może generować znaczące straty mocy i wymagać chłodzenia: filtry, dławiki, rezystory hamowania, bezpieczniki. Weź pod uwagę generowane, dodatkowe ciepło przy doborze wentylatora.
Ocena: 4.57/5 opinii: 46