Przy wykorzystaniu sterowania skalarnego lub w niektórych modelach falowników trybu wzmocnionego, mamy możliwość podłączenia kilku silników do jednego falownika. Oczywiście musimy spełnić kilka warunków aby prawidłowo zbudować taki układ nie generujący zakłóceń i uszkodzenia falownika.
- suma prądów wszystkich silników nie może być większa niż nominalny prąd falownika
- stosować identyczne silniki
- silniki zabezpieczać pojedynczo termistorami lub termikami bimetalicznymi
- przy długich kablach silników mogą wystąpić prądy upływu poprzez pasożytniczą pojemność kabli, może to wyzwolić alarm doziemienia, należy wtedy stosować filtr silnikowy.
Przy równoległym podłączeniu na wyjściu przetwornicy silników o dużych różnicach mocy (np. 11 kW i 30 kW ) mogą wystąpić problemy przy starcie na niskich obrotach. W skrajnych przypadkach silnik na niewielkich obrotach może nie osiągnąć pełnego momentu obrotowego. Powodem mogą być stosunkowo duże oporności rezystancyjne w stojanie silnika. W takich przypadkach wymagane jest wyższe napięcie startu.
W systemie sterowanie bezwzględnie należy przestrzegać poniższych zasad: przed startem falownika zamknąć styczniki poszczególnych silników a otwierać je możemy dopiero po wyhamowaniu napędów. Zabronione jest dokonywanie przełączeń styczników podczas pracy falownika gdyż może to doprowadzić do jego uszkodzenia.
Ocena: 4.16/5 opinii: 62