Elektromagnetyczne hamulce tarczowe włączane są sprężynami a luzowane elektromagnetycznie. Hamulce te są stosowane do hamowania ruchu obrotowego wału silnika elektrycznego. Mogą być również stosowane jako hamulce bezpieczeństwa. W zależności od wersji zasilania występują jako zasilane prądem przemiennym lub pradem stałym.
W prostych układach sterowniczych hamulec podłączony jest zazwyczaj bezpośrednio do zacisków 2 faz silnika elektrycznego, w momencie pojawienia się napięcia zasilającego elektromagnes hamulca odciąga tarczę hamulcową i zezwala na bieg silnika. W układach bardziej rozbudowanych lub z zastosowaniem do zasilania silnika przez falownik, należy przewidzieć dodatkowy stycznik sterujący układem hamulcowym w taki sposób aby hamulec był zwalniany w momencie otrzymania przez falownik zezwolenia na pracę (RUN). Hamulce AC zasilane trójfazowym prądem przemiennym wyróżniają się dynamiczną pracą charakterystyczną dla elektromagnetycznych urządzeń prądu przemiennego.
Dla celów sterowania silników z wbudowanym hamulcem producenci silników oferują prostowniki hamulca, które podłączone są do listwy zaciskowej silnika. Poprzez równoczesne przerwanie obwodu prądu stałego napięcie na cewce hamulca zanika o wiele szybciej. Silnik z tak podłączonym hamulcem, hamuje w krótszym czasie.
Standardowo wykonywane silniki z hamulcem elektromagnetycznym prądu stałego (zasilane z prostownika jednopołówkowego) posiadają wyjścia do cewek o napięciach: 400VAC/180VDC, 230VAC/105VDC lub dwupołówkowego 400VAC/360VDC, 230VAC/210VDC.