Projektując aplikację napędową musimy przemyśleć system sterowania tak aby zabezpieczyć silnik. W zależoności od systemu sterowania musimy zabezpieczyć nasz układ od
- - zwarć
- - przeciążeń
- - obniżenia napięcia
- - skutków powrotu napięcia
- - zaniku fazy
- około 2 razy dla silników pierścieniowych
- około 5 do 8 razy dla silników klatkowych
Prąd rozruchowy silników klatkowych może i dla silników o dużych mocach znamionowych (powyżej 5,5 kW) powinien być zmniejszany przez stosowanie specjalnych układów rozruchowych. Oprócz najprostszego układu przełączającego trójkąt-gwiazda można stosować układy elektroniczne (softstart) lub falownik. Przeciążenia w silnikach mogą być powodowane:
- - nadmiernym zwiększeniem się momentu hamującego (np. na skutek uszkodzenia maszyny napędzanej),
- - brakiem jednej fazy
- - znacznym obniżeniem napięcia zasilającego
- - pogorszeniem warunków chłodzenia na skutek podwyższenia się temperatury otoczenia ponad wartość obliczeniową w wyniku np. zabrudzenia obudowy,
- - zbyt częstymi załączeniami lub nadmiernym wydłużeniem czasu rozruchu
Ocena: 4.00/5 opinii: 19