A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Z

Hamowanie prądem stałym


Hamowanie prądem stałym (hamowanie dynamiczne lub DCB) to programowalna funkcja falownika zapewniająca szybkie zahamowanie napędu aż do jego zatrzymania bez konieczności wykorzystania zewnętrznego rezystora hamującego.
Do dyspozycji w oprogramowaniu zazwyczaj mamy:
- częstotliwość przy jakiej włącza się hamowanie prądem stałym,
- maksymalny moment hamowania,
- czas hamowania
Maksymalny moment hamowania, który ma zostać zrealizowany przez prąd stały wynosi około 20 ... 30 % momentu znamionowego silnika.

Po przyłożeniu zasilania DC do uzwojenia silnika, powstaje nieruchome pole magnetyczne, które w obracającym się wirniku indukuje siłę elektromotoryczną proporcjonalną do prędkości obrotowej silnika. W zamkniętym obwodzie wirnika (zwartym lub z rezystancją dodatkową) popłynie prąd, który wytwarza moment hamujący zmniejszający prędkość obrotową do zera.

Zobacz także: Nauka: Hamowanie dynamiczne prądem stałym


Ocena: 4.61/5 opinii: 31