Schematy sterowania silnikami

drukuj stronę

Układ Dahlandera, 1 kierunek, 2 prędkości

Układ Dahlandera, 1 kierunek, 2 prędkości Układ Dehlandera, 1 kierunek obrotów, 2 prędkości obrotowe - rozruch gwiazda-trójkąt na niskich obrotach. Przy stycznikach do przełączania liczby biegunów bez zabezpieczenia silnika odpadają przekaźniki przeciążeniowe F2 i F21.

Opis działania

Naciśnięcie przycisku I wzbudza cewkę stycznika gwiazdy Q23. Zestyk zwierny tego stycznika 13-14 wzbudza cewkę stycznika Q17. Silnik połączony w gwiazdę biegnie na niskich obrotach. Styczniki podtrzymują się poprzez łącznik pomocniczy Q17/13-14. Jednocześnie pracuje przekaźnik czasowy K3. Po nastawionym czasie K3/15-16 otwiera obwód prądowy Q23. Stycznik Q23 puszcza, zostaje wzbudzona cewka stycznika trójkąta Q19 i podtrzymuje się poprzez Q19/13-14. Przekaźnik czasowy zostaje odłączony przez zestyk rozwierny Q19/32-31. Silnik biegnie w układzie trójkąta na niskich obrotach. Jeżeli teraz naciśnie się przycisk II, to przestaje być wzbudzona cewka stycznika Q17 a wzbudza się cewka stycznika Q21 poprzez Q17/22-21. Samopodtrzymanie poprzez Q21/43-44. Poprzez zestyk zwierny Q21/14-13 następuje znów wzbudzenie cewki stycznika gwiazdy Q23. Silnik biegnie dalej na wysokich obrotach. Wyłączenie przyciskiem 0 (= zatrzymanie).

Dobór wielkości styczników
F2, Q17 = I1 (niskie obroty)
F21, Q21 = I2 (wysokie obroty)
Q19, Q23 = 0,5 x I2
F1 = I2

Niskie obroty włączane tylko z położenia zerowego, wysokie obroty włączane tylko poprzez niskie obroty bez naciskania przycisku 0.
Łącznik trzyprzyciskowy:
I: niskie obroty - (Q17, Q19)
0: zatrzymanie
II: wysokie obroty - (Q21, Q19, Q23)
Ocena: 3.77/5 opinii: 26