Prawidłowy dobór falownika do silnika napędzającego urządzenie, jest podstawą optymalnego wykorzystania nowoczesnych napędów do naszej aplikacji z jednej strony i oszczędnością energii elektrycznej.
Przed wyborem falownika i dopasowaniem go do naszego układu napędowego należy szczególną uwagę zwrócić na silnik który będzie napędzał nasz układ. Odczytajmy z tabliczki znamionowej jego dane techniczne w celu optymalnego doboru, minimum co powinniśmy wiedzieć o silniku to:
- napięcie zasilające
- typ połączeń (gwiazda-trójkąt)
- częstotliwość zasilania
- konfiguracja uzwojenia - napięcie
- prąd silnika
- obroty silnika
- cos fi (w niektórych przemiennikach opcjonalnie wymagany)
Najważniejszym parametrem na który trzeba zwrócić uwagę przy doborze falownika jest prąd silnika !
W przypadku aplikacji wielosilnikowych, musimy obliczyć łączny prąd podłączonych silników. Idealnym rozwiązaniem takich aplikacji jest zastosowanie identycznych silników pod względem prądu jak i prędkości obrotowej.Aby dobrać optymalnie przemiennik do napędu należy przeprowadzić analizę mechaniki systemu napędowego, pokrótce można przyjąć że przemienniki skalarne możemy zastosować do napędów "lekkich" takich jak pompy, wentylatory, napowietrzacze, przenośniki. Przemienniki wektorowe doskonale sprawdzą się we współpracy z napędami o ciężkich rozruchach takich jak: młyny, wirówki, wrzeciona, ekstrudery, napędy główne maszyn, wywrotnice, urządzenia wymagające sterowania wektorem prędkości lub wektorem momentu: przewijarki, nawijarki itp.. W ciężkich napędach wymagających precyzyjnego sterowania momentem ze sprzężeniem zwrotnym (enkoder) lub bez należy stosować przemienniki ze sterowaniem DTC.
Ocena: 3.83/5 opinii: 24